Livsstil

30 dager med selvpining!

Ta deg en kald dusj hver morgen !

Jeg er blitt utfordret til 30 dager med kalddusj.

Det å skulle stige inn i iskaldt vann hver morgen virker lite fristende! Hadde sikkert vært digg om jeg hadde bodd i tropiske strøk. Nå som høsten er her og det er iskaldt fristet ikke dette, men… konkurranseinstinktet er så alt for stort! Biohacking, som i ordets rette forstand betyr å manipulere med det menneskelige DNA, er noe av det «hotteste» trenden innenfor helse og trening.

Når det kaldt vann rant over kroppen min var reaksjonen at jeg automatisk tok dype pust – etter de første sekundene med iskaldt vann over kroppen. Denne måten å puste på vil øke oksygenopptaket og sette i gang hjertepumpa slik at mer varmt blod når ut i kroppen.
Blodkarene trekker seg sammen og utvides, noe som gjør at sirkulasjonen økes og giftstoffer elimineres. Transporten av næringsstoffer og oksygen forbedres, og hver eneste celle i kroppen våkner til og forbereder seg til dagens gjøremål.
Ved å utsette kroppen for denne form for stress vil gjøre at du blir mer herdet over tid, og du blir en mer styrket utgave av deg selv. Du vil kanskje oppleve at du får økt toleranse for stress og sykdom, det vil bedrer søvnen din, forbedre testosteronet og lette humøret.
Skulle du være plaget med urinsyre i blodet vil du med stor sannsynlighet oppleve at det vil bli mindre opphopning av syre i kroppen.

Isbading er noe profesjonelle idrettsutøver har drevet lenge med, særlig etter harde økter. Hardt trente muskler trenger å hente seg inn igjen til neste treningsøkt. Ved å ta et isbad i maks 10 minutter vil du kunne forskynde restitusjonsprosessen gjennom å redusere hevelser og fjerne melkesyre i blodet.

Jeg har hatt 2 dager med kald dusj og kan rapportere at dette er selvpining og noe dritt! Jeg hater jo å dusje i kaldt vann, jeg liker ikke kulde og liker heller ikke følelsen av å bli kald om kroppen – Klimaflyktning you know!!!

De sier det bare skal ta et par-tre dager før en begynner å venne seg til det kalde vannet. De sa jeg kunne i starten begynte med lunkent vann og skru på kaldt etter noen få sekunder – men er jo ikke noe pingle heller, (Klimaflyktning med samiske røtter og alt det der. Om du googler Kirkenes får du opp dette: vinteren er like lang som et svangerskap og dårlig skiføre i 3 måneder og du trenger kun temperaturmåler som viser temperaturer fra +9 til -40, her vokste jo jeg opp.  Så burde jo takle dette helt fint. Når jeg var i 20 årene så isbadet jeg masse – ikke for at jeg hadde lyst, men konkurranseinstinktet brukte å ta overhånd!)

Så nå i 28 dager kommer jeg hver morgenen til å annonserer høyt i huset at jeg dusjer i kaldt vann – naboene tror vel at det er konemishandling på gang! (men jeg har fortsatt ikke noe mann og litt spanking er vel ikke å forakte)
Jeg håper at jeg blir mer tolerant for kaldt vann. Men kan si at kalddusjen vekker meg, og gir en god start på dagen.

Det å utsette seg for ubehageligheter handler litt om å tørre å ha det ukomfortabelt. Du lærer disiplin og det skal styrker deg som menneske – sa utfordreren min. (vi snakkes om 28 dager og ser om jeg har klart å holde ut !

Jeg har lyst å oppfordre Miriam, Annette, Inga og Lene til å bli med på 30 dager med kalddusj!
Og tagg meg gjerne på sosiale medier så jeg kan se med hashtaggen #30dagermedkalddusjsørlandet

Hvem utfordrer dere?

Skriv dem opp i kommentarfeltet mitt!

 

Kilder her og her

Klem Elisabeth

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *