Mat og oppskrifter

Den beste.

Nå som sommeren er på hell, er det gøy å teste ut nye oppskrifter, eller finne på oppskrifter selv. Har fått dilla på å lage surdeigsbrød sandwich. Jeg rister brødet i pannen med litt meieri smør og hvitløk. Serveres med most avocado, litt frisk salat, vårløk, sitronpepper og evt egg om jeg skal ha et litt større måltid.

 

 

Den beste sandwich oppskriften får du her:

Til 1 sandwich trenger du :

 

  • 2 stk skiver med surdeigsbrød
  • 1 stk avocado
  • 1-2 båter med hvitløk
  • 2 ss meieri smør
  • 2 egg
  • Litt sitron
  • Sitronpepper og salt

 

 

 

Salat:

  • Ruccolasalat
  • Cherrytomater
  • Paprika
  • Agurk
  • Vårløk
  • Blåbær
  • Mango

Jeg er veldig glad i å blande frukt, bær og grønnsaker i salat. Vi burde spise minst fem porsjoner med grønnsaker, frukt og bær hver dag. Får du i deg nok grønnsaker, bær eller frukt i løpet av en dag?

 

 

Slik gjør du:

Hakk opp hvitløk og smør skivene på begge sider med meierismør. Ha dem i en stekepanne på middels varme. Rist brødet til det får en gylden farge. Rør avocadoen til den kan smøres på skiva, press litt sitronsaft i avocadoen smak den til med salt, pepper og sitronpepper. Stek egg om du ønsker å ha det til. Kutt opp salat og nyt.

 

NYYYYYYT

 

Les også: La deg friste

 

 

Les også: Alle elsker!

 

Tips:

  1. En porsjon med frukt, bær eller grønnsaker tilsvarer 100 gram, og kan for eksempel være en liten bolle med salat, en gulrot eller en middels stor frukt.
  2. La grønnsaker, bær og frukt være en del av alle dagens måltider. Halvparten av vvåre fem om dagen bør være grønnsaker.
  3. Poteter går ikke under fem om dagen, men inngår likevel i et variert kosthold. Men velg kokte og bakte poteter framfor stekte.
  4. Ett glass juice om dagen kan være en av de anbefalte porsjonene av frukt, grønnsaker og bær. Men ikke drikk for mye juice, ett glass til dagen holder.
  5. Du kan bruke hermetiske, frosne, varmebehandlede og friske grønnsaker, frukt og bær.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *