Livsstil,  Mat og oppskrifter

Høyt opp på listen over mest næringsrik mat.

Viste du at gresskarkjerner rangeres høyt opp på listen over mest næringsrik mat. Det er en god kilde til magnesium, sink, kalium, jern og den essensielle fettsyren ALA omega. Samt B og E- vitaminer. I tillegg har de et stort mangfold av antioksidanter og proteiner. Gresskarkjerner er anti-parasitt og bidrar til å ta knekken på sopp og parasitter.

Gresskarkjerner inneholder over 20 % proteiner og er spesielt rik på aminosyren tryptofan.

Etter halloween og gresskar skjæring, så er det fint å kunne bruke gresskarkjernene til noe. Ungene mine og jeg elsker disse og spiser det som snacks. Tuva har det med i nisten på skolen, jeg har det i salat og små spiser gjennom dagen på dem.

Slik gjør du:

  1. Rensk og vask gresskarkjernene, la dem tørke/renne av seg.
  2. Rist gresskarkjerner i stekepannen uten fett. De trenger ikke mange minuttene på høy temperatur før du hører en «poppelyd». La dem poppe noen minutter mens du rister pannen før du skrur av ovnen. Kjenn på den gode lukten ristede gresskarkjerner gir.
  3. Strø over himalayasalt eller havsalt og rist pannen et par ganger før du heller over på ei stekeplate så dem får avkjølt seg. Ha dem så over i ei skål.
  4. Du kan å bruke andre krydder med feks urtesmak eller indisk smak – curry, chilli, fennikel, koriander, kardemomme og sort pepper smaker DIGG!
  5. Det kan oppbevares på benken i ukevis. De smaker godt på salater, eller i retter du trenger litt crunch. Ristet gresskarkjerner er også godt å spise kun som snacks.

Les også: Halloween

Følg meg gjerne på Facebook eller Instagram 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *